„Pravidlo 50% + 1% zaručuje stabilitu, udržateľnosť, zapája členov do chodu klubu a zabraňuje finančným excesom. Nepovažujeme za nevýhodu byť nezávislí od súkromného kapitálu. Investori, ktorí chcú prevziať v klube väčšinový podiel musia preukázať svoj záväzok voči Bundeslige, fanúšikom a súperom." (Christian Seifert)
Víťazstvo Nemecka na tohtoročných MS vo futbale nebola náhoda. Bol to výsledok majstrovského 10 ročného plánu, ktorý pomohol revolucionalizovať najpopulárnejšiu hru v krajine na ihrisku aj mimo ihriska.
Na letných majstrovstvách sveta vo futbale v Brazílii, Nemecký národný tím jednoznačne potvrdil, že bol na turnaji najlepším tímom. Bez skutočných superhviezd typu Messi alebo Neymar, namiešali dokonalý futbalový vzorec, vytvorili najstabilnejší tím medzinárodného futbalu a vystúpili až na samotný vrchol. Podľa môjho názoru bol tento Nemecký tím najlepším Nemeckým tímom v histórii.
Revolúcia reprezentácie začala v roku 2004
A toto všetko nebola žiadna náhoda. Korene súčasnej úrody kvalitných hráčov a spôsob akým hrajú siaha až do roku 2004. Už sme to niekoľkokrát spomínali, že Nemecko utrpelo na ME 2004 v Portugalsku fiasko. Vypadlo v základnej skupine v konfrontácii s Českom, Holandskom a Lotyšskom. Získalo iba jeden bod s Lotyšmi a neslávne cestovalo domov. Nemecký futbalový zväz (DFB) hľadal alternatívu po trénerovi Voellerovi a šancu dostal Jurgen Klinsmann, ktorý si za svojho asistenta vybral Joachima Lowa. Obaja dostali za úlohu zostaviť opäť konkurencie schopný tím, aj vzhľadom k tomu, že ich o 2 roky čakali domáce MS 2006. Nasledovali veľké investície do mládežníckeho futbalu a akadémií, vytvorenie novej hernej identity celého Nemeckého futbalu, skvalitnenie práce s výberom talentov, pribudli noví kvalifikovaní tréneri a úspech sa dostavil po 10 rokoch. Nemci vybojovali svoj 4 titul majstrov sveta v histórii.
Zlaté pravidlo 50% + 1%
Pravda je taká, že v Nemecku to momentálne klape na ihrisku aj mimo neho. Na rozdiel napríklad od takého Anglicka, ale aj od Slovenska, kde kluby vlastnia oligarchovia, šejkovia či miliardári je v Nemecku úplne iný model fungovania klubov. Najdôležitejšie slovo pri chode klubu majú fanúšikovia. V roku 2001 v Nemecku zaviedli pravidlo „50% + 1%“, čo znamená, že všetky nemecké kluby musia byť vo väčšinovom vlastníctve svojich členov, čím sa zabráni agresívnemu odpredaju klubu do cudzích rúk ako sme toho svedkami v iných krajinách po celom svete. Napríklad najúspešnejší futbalový klub v Nemecku Bayern Mníchov je z 82 percent vlastníctvom fanúšikov. Športová firma Adidas a automobilka Audi vlastnia zvyšný podiel.
Generálny riaditeľ Nemeckej futbalovej ligy (DFL) Christian Seifert tento model vysvetľuje nasledovne: „Pravidlo 50% + 1% zaručuje stabilitu, udržateľnosť, zapája členov do chodu klubu a zabraňuje finančným excesom. Nepovažujeme za nevýhodu byť nezávislí od súkromného kapitálu (cudzieho). Investori, ktorí chcú prevziať v klube väčšinový podiel musia preukázať svoj záväzok voči Bundeslige, fanúšikom a súperom. To je dôvod prečo je bezpodmienečne nutné mať významných marketingových partnerov, ktorí klubu pomáhajú 20 a viac rokov. Príkladom je firma Bayer v Leverkusene a automobilka Volkswagen vo Wolfsburgu.“
Výsledkom je, že klub názory fanúšikov nielen počúva, ale na základe nich aj koná. Ak chcú fanúšikovia v Anglicku zmenu v predstavenstve klubu, obyčajne to prebieha tak, že na zápase rozprestrú v hľadisku nepríjemné bannery alebo sa dav fanúšikov zhromaždí pred vchodom na štadión po ďalšej domácej prehre, aby si ich vedenie vôbec všimlo. V Nemecku namiesto toho členovia klubu volia svojich klubových funkcionárov. Je to étos, ktorý ďaleko presahuje zasadacie miestnosti.
Ceny vstupeniek
Ďalším dôležitým poznatkom je fakt, že v súčasnej dobe má Bundesliga najnižšie ceny vstupeniek spomedzi TOP 5 hlavných európskych futbalových líg, ale taktiež najväčšiu priemernú návštevnosť. Kapacita štadiónov býva v priemere zaplnená na 92%, čo je najvyššie číslo v Európe. V Bundeslige je priemerná cena najlacnejšej vstupenky na zápas len niečo cez 10 libier. V Premier League zaplatia fanúšikovia 28 libier. Za permanentku v Nemecku na zápasy top tímov súťaže zaplatíte 207 libier, kým v Anglicku až 468 libier.
Nedávno Bayern Mníchov dokonca oznámil cenu novej permanentky na nadchádzajúcu sezónu, ktorá stojí len 104 libier. Len pre porovnanie s Arsenalom. Najlacnejší lístok na Emirates Stadium na celú sezónu vyjde na 1000 libier.
Najlepšie cenu nových vstupeniek ohodnotil bývalý prezident Bayernu Uli Hoeness, ktorý vysvetlil, že ponúkajú vstupenky pod cenu: „Nemyslím si, že fanúšikovia majú byť dojné kravy, ktoré dodávajú mlieko. Futbal má byť pre všetkých. V tom je najväčší rozdiel medzi nami a Anglickom“, dodal Hoeness.
2.časť článku už čoskoro - 25.decembra 2014
Mohlo by vás zaujímať:
Tréningové pomôcky pre SAQ Tréning
Obnova sebavedomia u mladých hráčov - prípadová štúdia v FC Middlesbrough