Dnes budeme opäť pokračovať v našom seriáli o Holandskej vízii mládežníckeho futbalu 3.časťou. V minulotýždňovej 2.časti sme sa zaoberali podmienkami holandského tréningu a otázkou, prečo v krajine tulipánov uprednostňujú pri výchove mladých futbalistov hru 4 na 4. Tentoraz si rozoberieme aké sú úlohy mládežníckych trénerov a ako môžu tréneri ovplyvňovať vývoj hráčov.
Aké sú úlohy trénera?
Tréner musí rozvíjať a zlepšovať futbalový výkon hráčov. Preto tréneri musia poznať 3 hlavné fázy hry (futbalu) – držanie lopty, držanie lopty súperom, prechodná fáza (strata lopty, získanie lopty).
Mať vedomosti a prehľad o základných zručnostiach (HČJ – herné činnosti jednotlivca) – prihrávanie, prebratie lopty a jej kontrola, vedenie lopty, streľba, hlavičkovanie.
Dávať správne pokyny – uviesť správne príklady, dať tréningu správnu formu, starostlivo zvážiť vek a úroveň hráčov.
Vo vekových kategóriách do 11 rokov je hlavným cieľom naučiť hráčov technickým zručnostiam.
Východiskovými bodmi sú:
a) Technika nie je cieľom sama o sebe, ale prostriedkom k dosiahnutiu cieľov
b) Vždy tam musí byť vzťah s futbalovými cieľmi
c) Prehľad v hre a technické zručnosti majú byť rozvíjané cez zápasové situácie
Pre juniorov (do 18 rokov) je dôležitý rozvoj taktického aspektu hry:
a) Prehľad v hre, vnímanie a komunikácia
b) Spolupráca
Hráči sa musia naučiť hrať futbal s pridelenými úlohami – hráči si musia uvedomiť, že najdôležitejšou vecou je vyhrať zápas.
Čítať hru – rozpoznanie a posúdenie situácie
Zlaté pravidlo holandskej vízie futbalu:
„Technické zručnosti by nemali byť všetkým. Rovnako dôležitá je radosť z hry“.
Technické zručnosti ako hlavičkovanie, obraty, kľučky, kontrola lopty, prihrávanie atď. sú až príliš často trénované individuálne a spôsobom vytrhnutým z kontextu. Deti sa ich učia individuálne. Je dôležité, aby sa ich učili používať v rámci hry.
Ako môže tréner ovplyvniť hráčov?
Tréner musí postupovať krok za krokom a klásť si správne otázky:
1. Zostaviť futbal z 3 hlavných fáz hry – držanie lopty, držanie lopty súperom a prechodná fáza
2. Všímať si a počúvať! (čítanie hry)
Koncentrácia – Je hráč dostatočne pozorný? Aká je nálada hráča a aký výkon na základe nej očakávam?
Technika – Zvládajú hráči techniku (ovládajú loptu) vo vzťahu k cieľom hry?
Porozumenie hre – Poznajú hráči zámery hry? Poznajú hráči situáciu? Aká je organizácia hry, formácie a postavenie hráčov na ihrisku? Je použitý priestor ideálny? Sú hráči v správnej pozícii voči sebe navzájom?
Komunikácia – Rozumejú si hráči navzájom? Spolupracujú hráči? Upozorňujú sa hráči navzájom?
Technika, porozumenie hre a komunikácia môžu byť od seba navzájom odlíšené, ale nemôžu byť oddelené. Vzájomne sa ovplyvňujú a sú na sebe závislé.
3. Nájsť nedostatky (analyzovať problémy)
V mládežníckych kategóriách do 11 rokov väčšinou v Holandsku považujú za hlavný nedostatok techniku. V tejto vekovej kategórii tréner v podstate pracuje na zlepšení technických zručností. V staršej vekovej skupine bude dôraz viac zameraný na prehľad v hre a komunikáciu.
Medzi typické problémy môžeme zaradiť napríklad:
a) Hráči nie sú schopní udržať loptu, vytvárať šance a strieľať góly.
b) Hráči nerozpoznajú vhodné príležitosti k zakončeniu na bránu a nemajú vhodnú techniku zakončenia.
c) Hráči nie sú schopní obohrať súpera v situáciách, v ktorých majú početnú výhodu o 1 hráča a nemôžu tak skórovať.
d) Hráči nie sú schopní obísť hráča súpera a následne skórovať.
4. Zvoliť správny obsah tréningu a robiť si správne tréningové poznámky a tým zvyšovať výkonnosť a skvalitňovať herný prejav. Musia sa snažiť navodiť na tréningu vhodné situácie na učenie: s futbalom súvisiace ciele, opakovanie, veľa zábavy, veľa tréningových príležitostí.
Tréneri musia vedieť čítať hru, analyzovať problémy, vytvoriť plány a tréningové ciele, zrealizovať tréningy a urobiť pozápasové hodnotenie.
Mohlo by vás zaujímať:
Futbal "Made in Germany" - 1. časť