Anglický futbal - prichádza zmena? - 5.časť

FA

Posledná časť seriálu sa zameria na pozíciu Anglicka v rámci Európy. Zváži filozofiu a organizáciu futbalu v krajinách ako Španielsko, Nemecko, Francúzsko, Holandsko a Belgicko. Autor kladie otázku – poučí sa Anglicko zo skúseností niektorých iných krajín, ktoré úspešne podstúpili reorganizáciu ich futbalovej infraštruktúry?

 

Španielske a nemecké lekcie Anglicku

Toto je piata časť seriálu článkov pozerajúcich sa na minulosť, súčasnosť a budúcnosť anglického futbalu. Táto časť zvažuje filozofiu a organizáciu futbalu v krajinách ako Španielsko, Nemecko, Francúzsko, Holandsko a Belgicko. Kladie tiež otázku: poučí sa Anglicko zo skúseností niektorých iných krajín, ktoré úspešne podnikli premenu ich futbalovej infraštruktúry? Časti 1 a 2 sa zamerali na problémy, ktoré vysvetľujú chýbajúci úspech reprezentačného tímu Anglicka od roku 1966 a časti 3 a  4 opísali „elitnú ambíciu“ FA a Premier League na zlepšenie anglického futbalu a národného tímu.

Anglicko nie je jediným národným tímom, ktoré stagnuje. Počas poslednej dekády sa riadiace futbalové orgány v Španielsku, Nemecku a Belgicku snažia transformovať svoje systémy mládežníckeho rozvoja v nádeji vychovať kvalitnejších hráčov. Ak porovnáme mládežnícky rozvoj v Anglicku s tým, čo sa deje v iných európskych krajinách, musia sa Angličania ešte veľa učiť.

Avšak predtým, ako sa pozrieme na zmeny, ktoré zaviedli Španieli, Nemci a Belgičania, mali by sme sa pozrieť na systémy Holandska a Francúzska, ktoré boli predlohou pre ostatné krajiny a na základe nich si tieto systémy prispôsobili a prevzali.

Holandsko

Albert StuivenbergHolandsko bolo dlho obdivované pre koncept „Totálny futbal“, ktorý bol zavedený v Ajaxe pod taktovkou Rinusa Michelsa a Ajax vďaka nemu vládol európskemu futbalu v rokoch 1969 – 1973. Michels potom úspešne pretransformoval tento systém do Holandského národného tímu na Majstrovstvách sveta 1974. Totálny futbal je o všestrannom nadaní hráčov a vysokej úrovni technických a fyzických zručností, ktoré vyžaduje hra na viacerých postoch.

Holandský model je pravdepodobne najlepší model mládežníckeho rozvoja. Už mnoho rokov majú jasnú predstavu o organizácii a štruktúre futbalu, rozvoji hráčov a vzdelávaní trénerov. V prezentácii nazvanej „Holandská vízia mládežníckeho rozvoja“ vo februári 2008 Albert Stuivenberg z Akadémie Holandskej kráľovskej futbalovej asociácie (KNVB) vyhlásil, že mládežnícky rozvoj v Holandsku je prioritou a povinnosťou KNVB a holandských klubov. Holandským cieľom je, že „najlepší hráči hrajú proti najlepším“, najtalentovanejší hráči majú okolo 6 tréningov, odohrajú 1 až 2 súťažné zápasy týždenne a dozerajú na nich kvalifikovaní skúsení tréneri.

Francúzsko

Andre MerelleMládežnícky rozvoj vo Francúzsku je ďalším dobrým príkladom na zváženie. V roku 1988, po viac ako dekáde plánovania, otvorila Francúzska futbalová federácia (FFF) INF Clairefontaine, národné futbalové centrum pre trénovanie a rozvoj technických zručností najlepších mladých hráčov vo Francúzsku. Francúzsko vyhralo Majstrovstvá sveta v roku 1998, Euro 2000 a bolo druhé na Majstrovstvách sveta v roku 2006 po objavení takých talentovaných hráčov, ako Henry, Zidane, Vieira, Blanc, Deschamps, Thuram, Lizarazu, Desailly, Anelka a Pires.

Andre Merelle, riaditeľ Clairefontaine do roku 2010, hovoril o iniciatívach technického oddelenia FFF na vytvorenie vysoko technického výučbového prostredia pre deti hrajúce futbal na školách. Počas Merelleovho pôsobenia v Clairefontaine, pri deťoch vo veku 6-11 rokov zdôrazňovali etapu výučby a zábavy z futbalu, pred vstupom do „technickej etapy“ vo veku 12-16 rokov, kedy trávia 2 hodiny každý deň rozvíjaním techniky. FFF kladie veľký dôraz na rozvoj vysoko kvalitných trénerov a učiteľov ako spôsob vychovania kvalitných hráčov.

Španielsko

Gines Melendez SotosNárodný tím Španielska nedávno zaznamenal dramatické zlepšenie úspešnosti po mnohých neproduktívnych rokoch. V roku 2008, po 44 rokoch čakania na víťazstvo vo významnejšom turnaji, Španielsko vyhralo Euro 2008 a nasledovalo víťazstvo na Majstrovstvách sveta 2010 a Euro 2012. A od roku 1998 španielske mládežnícke tímy vyhrali spolu 19 UEFA a FIFA šampionátov, v porovnaní s dvoma víťazstvami Anglickej U17 na Európskom šampionáte v rokoch 2010 a 2014.

Niektorí pozorovatelia naznačili, že úspech Španielska možno vysvetliť objavením sa zlatej generácie hráčov, mnohí sú z tímu Barcelony, ako Puyol, Pique, Villa, Busquets, Fábregas, Xavi a Iniesta. Viacerí z nich sa rozvíjali ako súčasť národného tréningového procesu Španielskej futbalovej federácie. Riadiaca organizácia európskeho futbalu UEFA informovala, že v roku 2008 malo Španielsko takmer 15 000 trénerov s UEFA A a  Pro licenciou, dvakrát toľko ako v Nemecku a mnohonásobne viac ako anglických 1 010. Táto štatistika je ešte pozoruhodnejšia v tom, že na získanie Pro licencie v Španielsku je potrebných 750 hodín štúdia, kým v Anglicku iba 245 hodín. Podľa Pedra Calva, Španielsko má kvalifikovaných trénerov na všetkých úrovniach španielskeho futbalu, pretože rovnaká kvalifikácia je potrebná na prácu v školách i v La Lige.

Gines Melendez Sotos, technický riaditeľ španielskej FA, je dôležitou súčasťou španielskeho mládežníckeho systému. Dozerá na rozvoj hráčov ako Andres Iniesta, Xavi Hernandez a David Silva. V príhovore na klubovej konferencii licencovaných trénerov FA v St. George's Park v decembri 2012, Sotos vysvetlil: „Každý deň od veku 8 rokov, mladí hráči v Španielsku strávia hodinu vykonávaním cvičení hraných na jeden dotyk v tesnom priestore. Takto sa učia udržať loptu v zápasoch. Takto si dokážu zachovať čisté konto (bez inkasovaných gólov). V záujme urobiť španielsky systém vodotesný, musíte takto trénovať od detstva.“ To, čo Sotos hovorí, naznačuje, že iniciatívy Premier League a FA na zlepšenie anglického futbalu potrebujú čas a na elitnú ambíciu treba nahliadať ako na dlhodobý projekt.

Všetci španielski tréneri presadzujú rovnaký štýl futbalu, vysoko technický, založený na držaní lopty, vyžadujú od hráčov krátke prihrávky, aby boli pohybliví a všestranne zruční s dobrou kontrolou lopty a schopnosťou prihrávať. Španielsko je perfektným predstaviteľom tohto všestranne zručného dynamického prístupu. Štýl hry tiki-taka bol úspešne použitý Španielskom pri triumfe na ME 2008, MS 2010 a na ME 2012. Tiki-taka systém bol opísaný ako najťažšia možná verzia futbalu. Je charakterizovaný nekompromisnou hrou založenou na prihrávkach spolu s intenzívnym, vysokým pressingom. Tiki-taka sa od holandského konceptu Totálneho futbalu odlišuje tým, že kladie väčší dôraz na obeh lopty a prihrávky ako na pozičné výmeny hráčov. Pre Španielov tento systém znamená veľkú výhodu nad konceptom totálneho futbalu, pretože sa zameriava na pohyb lopty než na hráčov meniacich pozície a umožňuje španielskemu tímu kontrolovať nielen loptu, ale aj súpera.

Nemecko

Jurgen KlinsmannPo sérii zlyhaní na veľkých turnajoch – najmä na ME 2000 a ME 2004, Nemecká futbalová asociácia (DFB) podnikla premenu celej futbalovej infraštruktúry v krajine. Nemci študovali ako vyspelé futbalové krajiny Holandsko a Francúzsko vychovávajú kreatívnych futbalistov. Výrazne investovali do trénovania a výchovy mladých hráčov a futbalové kluby museli vytvoriť mládežnícke akadémie s vysoko kvalifikovanými trénermi, v ktorých kompetencii bolo vytvoriť zručných, inteligentných hráčov.

Zdá sa, že Nemecko je v plnení tohto cieľa úspešné. V reprezentačnom tíme, ktorý hrá plynulý útočný futbal sa objavili vzrušujúci mladí hráči ako Schweinsteiger, Podolski, Özil, Khedira, Müller, Reus , Gómez, Gotze a ďalší. Nemci boli porazení Španielmi vo finále Eura 2008 a dosiahli semifinále na MS 2010 a ME 2012, kde znovu získali stratený kredit za svoj vzrušujúci, dynamický futbal.

Nemecko je bezpochyby krajinou, ktorá sa úzkostlivo pripravuje v snahe zvýšiť svoje šance na úspech. Po tom, ako bol Jürgen Klinsmann angažovaný za manažéra nemeckého tímu v roku 2004, zaviedol koncepty športovej vedy, ktoré sa naučil počas svojho pôsobenia v Kalifornii, a boli navrhnuté individuálne programy dokumentujúce kondíciu hráčov. Nemci boli označení za tím s najlepšou kondíciou na Majstrovstvách sveta 2006. Pozornosť Nemcov na detaily sa rozšírila o prípravu podrobných dokumentov, často niekoľko sto strán dlhých, o nastávajúcich súperoch. Profesor Buschmann z Kolínskej športovej vysokej školy(Team Cologne’s Sporthochschule) povedal, že počas ME 2012 on spolu so svojim tímom analyzovali informácie o súperoch Nemecka. Boli to informácie od počtu kontaktov s loptou, taktické a technické aspekty hry a silné a slabé stránky individuálnych hráčov súpera.

Belgicko

Belgicko je ďalším zaujímavým príkladom ako reformovať národnú futbalovú infraštruktúru. Po viacerých neuspokojivých výsledkoch na Euro 2000, turnaji, ktorý spoluorganizovali s Holandskom, Belgičania investovali okolo 10 miliónov eur do detského futbalu (grassroots football), aby zlepšili štandardy mládežníckeho rozvoja. Ich cieľom bolo vychovať technicky zdatných mladých hráčov so špecifickými kvalitami, vrátane inteligencie a dobrého rozhodovania. Podobne ako Francúzi, Španieli a Nemci, aj Belgičania použili zdroje na rozvoj kvalitnejších trénerov schopných vybrať inteligentných hráčov. Títo hráči následne získajú vysoko kvalitný tréning. Cieľom belgického plánu bolo pomôcť národnému tímu, ale tiež pomôcť najlepším belgickým klubom, aby boli schopné konkurovať najbohatším klubom v Európe.

Belgičania, podobne ako Španieli a Holanďania, sa usilujú vychovať veľmi zručných mladých hráčov, schopných hrať na rôznych pozíciách vo vysokom tempe, v hre založenej na držaní lopty a krátkych prihrávkach v rámci rovnakého systému 4-3-3 alebo 4-2-3-1, ktorý hrá národný tím. Podľa Boba Browaeysa, trénera národného tímu Belgicka U-16, Belgický model sa snaží rozvinúť základné kompetencie u mladých hráčov. Tieto zahŕňajú fyzické a technické zručnosti plus psychologické aspekty a aspekty správania, ako sú motivácia, sebakontrola a sebadisciplína, koncentrácia, sebavedomie, interpersonálne a tímové vzťahy, životný štýl.

Napriek tomu, že zatiaľ dosiahli iba malé úspechy v medzinárodných súťažiach, podľa súčasných výsledkov na reprezentačnej úrovni (postup na MS 2014) si získavajú kredit a v nadchádzajúcich rokoch majú veľkí potenciál stať sa raz svetovými alebo európskymi šampiónmi. A kým sa predpovedá veľká medzinárodná kariéra pre hráčov ako Kompany, Witsel, Fellaini, Hazard, Alderweireld, Defour, Vermaelen, Vertonghen, Dembélé, Mignolet, Courtois, Benteke, Mirallas, Lukaku a De Bruyne, očakáva sa, že sa objaví množstvo ďalších talentov z belgického mládežníckeho systému.

Zhrnutie

Tento článok sa pozrel na filozofiu a organizáciu futbalu v európskych krajinách. Podobne ako Anglicko v súčasnosti, aj krajiny ako Španielsko, Nemecko a Belgicko sa snažili odhaliť príčiny neúspechu národných tímov na svetových a európskych šampionátoch. Každá z týchto krajín podstúpila ambiciózny prerod futbalovej infraštruktúry s hlavných zameraním na zlepšenie štandardov mládežníckeho rozvoja a trénovania.

Nedávna prevaha Španielska na ME a MS, rastúci úspech Nemecka a kvalita hráčov, ktorí sa objavili v Belgicku, naznačuje, že úsilie národných futbalových organizácii v týchto krajinách má významný pozitívny účinok.

Otázka, či sa riadiace futbalové organizácie Anglicka poučili z týchto modelov futbalovej organizácie a mládežníckeho rozvoja, ostáva nezodpovedaná. Ako bolo konštatované na konci 4. časti, odpoveď na otázku, či bude elitná ambícia Anglicka úspešná, ukáže až čas. Keďže iniciatívy FA a Premier League boli zavedené iba nedávno, pravdepodobne je ešte príliš skoro na hodnotenie. Pozitívom pre Angličanov však môže byť najnovší úspech reprezentačného tímu U-17, ktorý sa stal v máji na Malte čerstvým víťazom ME 2014.

 

Mohlo by vás zaujímať

Anglický futbal – prichádza zmena? – 1.časť

Anglický futbal – prichádza zmena? – 2.časť

Anglický futbal – prichádza zmena? – 4.časť

Čo znamená skratka SAQ?

 

Doplnkové informácie

Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.